Reviews 'De narcistische wereld ontvlucht'

Al vele mooie reacties mogen ontvangen op mijn boek 'De narcistische wereld ontvlucht' waarvoor ik zeer dankbaar ben! Ik ben heel blij dat ik zoveel mensen steun kan bieden door mijn verhaal te delen.

narcisme borderline boek narcist borderliner narcisten borderliners

“Ik was degene die in een eerdere reactie op de site om een "spoedje" vroeg. En dus echt met smart op het boek heb zitten wachten. Het boek was voor mij nogmaals de bevestiging dat ik alles echt zo heb ervaren. Dat ik het niet heb gedroomd. In twee dagen heb ik het uitgelezen en alle woorden en details in me opgenomen. Op de laatste bladzijde wist ik dat dit boek voor mij een mooie afsluiting was van een heftige periode. Toen het boek uit was heb ik het opgeborgen. De cirkel is rond. Het heeft me niet alleen bewuster gemaakt van de kwetsbaarheid van de mens. Maar ook doen beseffen dat liefde op vele verschillende manieren kan worden beleefd en ervaren.” (Isabella)

“Bedankt voor je boek! Geweldig dat je het allemaal hebt opgeschreven, mijn relatie (nu over) wordt hierin beschreven. Net als jij dacht ik de enige te zijn die dit meemaakte. De vele voorbeelden in je boek bewijzen het tegendeel. Nogmaals bedankt voor de steun die dit me geeft.” (Marco)

“Mijn ex-vriend verpestte mijn leven! Niks was ik waard en dat geloofde ik. Ik was bijna zover om bij hem weg te gaan maar zocht naar woonruimte. Die vond ik en toen gaf jouw boek me nog het laatste zetje, ik realiseerde mij dat mijn leven voorbij was als ik nog langer bleef. Ik krabbel op en mis hem nog wel eens, gek hè! Ik ben wel zover dat ik echt niet terug ga. Ik ben zo blij dat ik eindelijk rust heb! Narcisten maken je kapot en nu ga ik mezelf gelukkig maken. Dank je wel voor je boek!” (Christina)

“Ontzettend uitgebreid en helder boek. Veelzijdig omdat je veel research gedaan hebt en veel deskundigen noemt zodat het van verschillende kanten belicht wordt. Het hoofdstuk over de opvoeding raakte mij enorm, ik schrok ervan. Dit had ik zelf meegemaakt al wist ik dat toen nog niet. Jouw boek maakte me hiervan bewust. Ik laat niet langer met me sollen en besluit nu dat ik mezelf alleen nog als waardevol mens laat behandelen. Het boek laat zien dat er een uitweg is en het geeft me weer hoop!” (Monique)

“Je website altijd gelezen en je boek gaf zoveel meer informatie, ik wist niet dat er nog zoveel over te weten viel, er is veel duidelijk geworden.” (Marga)

“Ik wist niet dat borderline zoveel op narcisme lijkt. Je boek is er duidelijk over. Mijn moeder heeft borderline en bij toeval kwam ik op je site. Wat een herkenning! Ik wist altijd dat ze vreemd met mij omging, maar dacht dat het door de borderline kwam. Dat dat zo ernstig was, wist ik niet. Ik heb meteen je boek besteld! Jouw boek gaat tenminste niet alleen over narcisme, maar ook over borderline. Je schrijft heel helder wat prettig lezen is. Vooral het hoofdstuk over gaslighten is zeer helder, wat toch een ingewikkeld proces is! Ik heb dat altijd meegemaakt zonder het te weten. Ik hoop nu los te geraken van haar.” (Helen)

“Veel steun gevonden in je boek. Het is een aardig dik boek dat zoveel waardevolle informatie bevat. Voor mij een eyeopener! Ik sta sterker in mijn schoenen door jouw positieve teksten over van jezelf houden en eigenwaarde ontwikkelen.” (Inge)

“Veel websites gelezen over narcisme en de jouwe is wel het duidelijkst. Je boek ook! Ik ben heel blij dat je dit geschreven hebt. Je schrijft echt van binnenuit. Ik merk dat je het zelf hebt meegemaakt. Dat geeft mij het gevoel dat ik niet gek ben. Je laat zien dat herstellen mogelijk is. Dank je wel!” (Annika)

“Ik kwam met je in contact via het onderwerp ouderverstoting. Je verhaal intrigeerde mij zo dat ik je boek gelijk bestelde. Ik hoop van harte dat dat onder bredere aandacht komt. Ik hoop dat ik wat weerbaarder word en mijn zoontje weer te zien kan krijgen. Dank je wel voor je boek.” (H.M.)

“Geweldig goed boek! Uitgebreid, doordringend, verhelderend. Het was ook lief dat je mijn mailtje vorig jaar beantwoordde. Je begreep me echt! Nu in je boek nog meer begrip gekregen. Het helpt me echt bij de verwerking. Ik lees sommige delen steeds weer overnieuw, alsof ik niet kan geloven dat ik het meemaakte. Maar ik weet nu dat het een realiteit was die niet echt was. Dat leg je heel goed uit. Dat narcisten je keihard bedonderen. Je hebt mijn ogen geopend. Ik probeer nu wat liever voor mezelf te zijn omdat ik langzaam besef dat ik niet slecht ben. De narcist was slecht.” (Anoniem)

“Jouw boek 'De narcistische wereld ontvlucht' leert mij dat ik goed voor mezelf mag zorgen. Ik mag er zijn! Het leest heel 'bevrijdend', het is voor mij een stap naar een nieuwe wereld. Ik wil zo graag gelukkig zijn en door jouw boek lukt dat steeds beter!” (Steffie)

narcisme borderline boek narcist borderliner narcisten borderliners narcistische wereld ontvlucht

“Topboek! Wat jij hebt meegemaakt zeg, dat is hetzelfde wat ik meemaakte met mijn ex (een borderliner). Het mooie is dat jij je eigen verhaal aanvult met verhalen van andere partners en deskundigen, wat het een heel compleet boek maakt. Ik schaam me nu minder, als man mishandeld door je vriendin is niet zo 'stoer'... maar jouw boek laat zien dat het iedereen kan overkomen.” (Michael)

“Realistisch zeer waardevol boek, zijn prijs zeker waard. Alles zeer goed omschreven zoals je het ervaart en een zeer groot hulpmiddel om jezelf sterker te maken om de narcist te kunnen lossen.” (Leentje)

“Het leest als een trein, heel helder, er komt zoveel aan bod, iedere zin is wel herkenning. Onmisbaar voor iedereen die geteisterd wordt door narcisten en borderliners.” (Ans)

“Ik heb je boek met veel interesse gelezen en ben echt blij dat ik het gevonden heb.” (C.V.)

“Ik heb je boek gelezen en het was een ijzingwekkende ervaring. Zo onvoorstelbaar veel herkenning van de situatie waar ik in verkeerde met mijn ex (borderline type Queen en deels Witch, zo weet ik nu). Ik wil je een heel groot compliment maken voor dit meesterwerk. Ik heb al zo vaak teksten gelezen van mensen die over dit onderwerp schrijven en na een paar regels haak ik af omdat het toch weer uitdraait op het uitsluitend willen luchten van de eigen emoties of het ontaardt in een soft new-age verhaal met (Amerikaans) doorlopend herhaalde goedbedoelde mantra's en verzonnen quotes van niet-bestaande figuren ('John was een succesvolle zakenman en op een dag.....') Bij jou niets van dit alles. Op je site lees ik dat je onder andere je achtergrond als schrijver inzet en dat maakt dan ook dat het boek leest als een trein. Ik vermoed dat je mogelijk ook een wetenschappelijke achtergrond meebrengt, want je verhaal is erg goed gedocumenteerd en (gelukkig) voorzien van een zeer grote hoeveelheid voetnoten waardoor het ook een verifieerbaar geheel wordt. Hulde hiervoor! Dit boek verdient het om een standaardwerk te worden voor huisartsen, maatschappelijk werkers, psychologen en mentoren op scholen.” (H.B.)

“Lieve Jasmijn, ik kan je in woorden niet vertellen hoe dankbaar ik ben voor jouw boek. Ik ben een vrouw van 30, met een ontzettend beschadigd kind deel in mij. Mijn moeder heeft de diagnose borderline en heeft ook narcistische trekken. (Net als jouw moeder) We waren met 5 kinderen thuis waarvan ik altijd het zwarte schaap ben geweest. Ik was altijd bezig om aan de behoefte van anderen te voldoen en cijferde mezelf automatisch altijd weg. Ik ben woonbegeleider in de psychiatrie van beroep en alleenstaande moeder van een zoon van 8. Oktober 2016 ben ik volledig ingestort en had ik de kracht niet meer om aan de behoefte van anderen te voldoen.. ik werd letterlijk gek en ben in een burn out terecht gekomen. Ik ben kort daarop in therapie gegaan, en daar kwam ik tot de conclusie dat ik een ongelofelijk laag zelfbeeld heb. Ik vond mezelf altijd een vreselijk dom, lelijk, achterlijk enz. wijf, behalve als ik iets voor een ander kon betekenen dan voelde ik me wel weer een goed mens. Door therapie kan ik de dingen nu beter relativeren en herken ik direct wanneer mijn negatieve gedachten over mijzelf weer opspelen. (Nachtenlang, urenlang haalde ik mezelf vroeger naar beneden in gedachten, zoals me moeder het altijd deed) Ik heb sinds december 2016 voorgoed met mijn moeder gebroken. Dat was 1 van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven heb gedaan. Ik voelde me op dat moment zo een stout kind! Breken met je bloedeigen moeder doe je toch niet ?!?! Maar was me er heel erg van bewust dat dit moest omdat de mishandeling nooit zou stoppen. Vanaf dat moment realiseerde ik me dat ik vrij was en mezelf niet meer hoef te bekijken door de ogen van mijn moeder. Ik mag mijzelf lief vinden, ik mag mezelf aardig vinden en een goed mens zonder me daar schuldig om te voelen. Ik heb mij nog nooit zo verlicht gevoeld van binnen. Via Google kwam ik op jouw boek terecht. Dit was voor mij een kers op de taart! Ik voel zoveel herkenning in jouw boek en dat voelt zo erg fijn! Ik ben niet de enige op de wereld met zulke gevoelens en ik ben dus niet gek?!?! Het heeft nu allemaal een oorzaak, gevolg en een oplossing! Duizendmaal dank! Jouw boek geeft inzicht en antwoorden voor velen die slachtoffer zijn geweest van psychische mishandeling! Ik wens jou heel veel liefde en heel veel succes op je verdere levenspad.” (Cheryl)

“Soms lees je een boek dat je leven voorgoed verandert en jouw boek over narcistische en borderline ouders valt daar onder. Daarom wil ik je van harte bedanken om die verandering teweeg te brengen! Ik heb mijn ouders al 6 jaar niet meer gezien en ik heb me vaak enorm schuldig gevoeld hierom. Door jouw duidelijke uitleg weet ik dat ik me niet schuldig hoef te voelen, dat ik mezelf MAG beschermen tegen die allesvernietigende negativiteit.” (Peggy)

“Pas begonnen - maar nu al een 'page-turner'. Eindelijk een boek die in mensen taal is geschreven over Narcisme en de gevolgen hiervan. Jasmijn heeft het heel goed uitgelegd wat het is en waar het naar toegaat, en wat de gevolgen zijn. Nu heb ik nog niet uit, maar ik moet zeggen, je blijft lezen, en het is absoluut een must om te lezen, als je je wilt sterken tegen de narcisten in je leven. Knowledge is Power, en dit boek hoort bij de collectie. Ik raad ook aan om Jasmijn en haar werk op internet te Googlen, omdat ze ook veel blogs schrijft die heel erg zinnig zijn om te lezen.” (Wendy Webster)

“Prima boek. Goed leesbaar en erg herkenbaar. Ik voel me gesterkt omdat er dingen in geschreven staan die ik ook letterlijk zei. Ik merk dat ik bevestigd word in mijn gevoel van onbehagen en dat geeft een bevrijdend gevoel.” (Narcis)

“Interessant. Ik heb al verschillende boeken gelezen over narcisme/borderline en dit boek (De narcistische wereld ontvlucht) kan ik zeker bij de betere klasseren. Persoonlijk had ik liever een deel over narcisme en een deel over borderline gelezen, en dus niet in elkaar overvloeiend. Maar toch zeker een 8/10 voor mij waard. Heel leerzaam en o zo herkenbaar.” (Linneke)

“Zo blij met je boek. Gaf ons een inkijk in een andere wereld, gaf ons aan dat wij niet gek zijn, of super overgevoelig.” (Karin Z.)

“Zeer verhelderend, goed onderbouwd boek.” (N.)

“Uitgebreid handboek. Goed leesboek omtrent narcisme en misbruik ervan.” (Han)

“Confronterend en helder. Duidelijk omschreven-confronterend- aangrijpend. Iedereen zou dit moeten weten en leren herkennen! Ik zit er nog middenin en hoop er (ooit) uit te komen. Dit boek heeft mij wat flinke stappen vooruit laten zetten.” (Vakantieganger)

“Narcisme en borderline eindelijk in duidelijke mensentaal. Het is een helder leesbaar boek. Het legt heel eenvoudig, begrijpbaar en volledig uit waar narcisme en borderline over gaan, zonder te vervallen in algemeenheden of populistisch taalgebruik. Verschillende passages zijn heel herkenbaar." (Bart B.)