3 tips: weg met dat schuldgevoel!

Wie met een narcist of borderliner omgaat, kent het allesverterende schuldgevoel wel. Wat er ook gebeurt, het is altijd jouw schuld, ondanks dat je zó je best doet. Hoe ga je met dat schuldgevoel om?

 

narcisme borderline narcist borderliner vader moeder kinderen partner kind ouders persoonlijkheidsstoornis psychisch emotioneel misbruik mishandeling boek familie relatie ouderverstoting kindermishandeling jasmijn

Voor narcisten en borderliners zal het nooit voldoende zijn. Ze willen dat je álles geeft en méér. Maar ongeacht of ze het moeilijk hebben of het zogenaamd zelf niet kunnen: iedereen heeft zijn grenzen en die horen ze gewoon te respecteren.

 

Ze walsen echter over alle grenzen heen: ze verwachten ultieme perfectie van jou waarbij een klein foutje de hele boel al kan verpesten. Dat komt dan natuurlijk door jou. Ze kijken niet naar zichzelf, naar de onrealistische eisen die ze stellen bijvoorbeeld, want zij maken nooit een fout.

 

Het ligt niet aan hen dus moet het wel aan jou liggen (splitsing).

 

Dit kan enorm aan jou gaan vreten. 'Wat heb ik verkeerd gedaan?', 'Ik deed juist zo mijn best', 'Ik ben werkelijk nergens goed voor.' 

 

Met de volgende 3 korte tips in je achterhoofd kun je voortaan meer weerstand bieden aan dit allesverterende schuldgevoel.

 

Omgaan met schuldgevoelens: 3 tips

 

1.Leg het schuldgevoel terug waar het hoort

Geef (in gedachten) het schuldgevoel terug: leg het bij die ander, want het is niet jouw verantwoordelijkheid. Er wordt veel teveel van jou gevraagd en daar hoef jij nooit aan te voldoen. Je hebt 'gefaald' in iets waarin je niet eens had kúnnen slagen. Jij bent jij en als ze daar niet tegen kunnen, is dat hun probleem. Daar kun jij niets mee, dus schud het van je af.

 

2.Stop met je best doen

Je doet je best en doet wat binnen je macht ligt, en dat is goed zo. Vraag niet het onmogelijke van jezelf. Het wordt juist tijd dat je eens wat minder voor de ander begint te doen! Je kunt niet altijd alles perfect en foutloos doen en zeker niet omdat de ander dat toevallig verlangt of nodig heeft. Het is voor hen toch nooit goed genoeg, dus eigenlijk maakt het niet uit of je je best doet, en kun je er net zo goed mee stoppen.

 

3.Realiseer dat het niet jouw ware gevoel is

Je voelt je enkel schuldig omdat de narcist of borderliner vindt dat jij je schuldig moet voelen. Het betreft hier geen 'natuurlijk' schuldgevoel dat uit jezelf voortkomt, doordat je terecht iets verkeerd hebt gedaan, maar een opgelegd schuldgevoel. Ze proberen jou tot onmogelijke opdrachten te bewegen die geen enkel mens ooit foutloos kan volbrengen. Als jij niet aan hun hoge maatstaven voldoet, hoort daar automatisch bij dat ze jou de schuld geven. Ze creëren dat schuldgevoel en 'plakken' het als een etiket op jou. 

 

Plicht, angst, schuld, projectie

In mijn boek 'De narcistische wereld ontvlucht' ga ik dieper in op hoe het creëren van een schuldgevoel precies werkt en hoe je hier vanaf komt. Projectie is ook hier weer een belangrijk thema, want jou een schuldgevoel geven is niets meer dan het projecteren van zijn eigen negatieve gevoelens op jou. Daarnaast hangt schuld samen met plicht en angst welke eveneens uitgebreid worden besproken.

 

narcisme borderline narcist borderliner vader moeder kinderen narcisten borderliners persoonlijkheidsstoornis psychische emotioneel misbruik boek familie relatie ouderverstoting kindermishandeling narcistische wereld ontvlucht gaslighting mishandeling
narcisme borderline narcist borderliner vader moeder kinderen narcisten borderliners persoonlijkheidsstoornis psychische emotioneel misbruik boek familie relatie ouderverstoting kindermishandeling narcistische wereld ontvlucht gaslighting mishandeling

Ontvang nieuwe blogartikelen in je mailbox!

Commentaren: 0